3 Грудня 2018
Банк майбутнього
Що чекає на банківський сектор України і світу
Карта з гарним дизайном і просторі відділення без черг - минуле. Новий тренд - максимальна автономність. Діджіталізація, сучасні технології, мобільні додатки дозволяють «переносити» цілий банк в кишеню клієнта.
В недалекому майбутньому практично будь-яку послугу можна буде отримати за допомогою гаджета. Слідом за готівкою в минуле відходять і банківські карти: замість них використовують мобільні телефони і, навіть, годинник.
Про те, як буде виглядати банк майбутнього, читайте в спецпроекті OBOZREVATEL і ТАСКОМБАНК.
Чи є життя без відділень?
В Україні всього за півроку закрилися 680 відділень, йдеться в статистиці НБУ. Причому лідери по закриттю - великі банки, які показують хороші результати. У фінансових установах пояснюють: українці просто перестали ходити в відділення.
Навіщо витрачати свій час, якщо ці ж послуги можна отримати за лічені хвилини і не виходячи з дому? Сучасні банки дають можливість онлайн не тільки оплатити покупку, але і відкрити кредит або депозит, купити квитки на поїзд, отримати виписку за рахунками і навіть в чаті поспілкуватися зі співробітником банку.
Це підтверджує і офіційна статистика - з 2016 року кількість українців, які користуються послугами дистанційно, зросла втричі. Фінансовий аналітик Володимир Мазуренко впевнений: щоб перейти «в онлайн» клієнту достатньо лише кілька разів запустити додаток.

«Завжди є клієнти, які хочуть прийти у відділення, щоб співробітник банку сказав: ваш платіж пройшов, от чек. Але і вони, якщо кілька разів за допомогою онуків проведуть ту ж операцію онлайн, перестають ходити в відділення », - каже Мазуренко.
Діджіталізація банків - світова тенденція. Сучасний ритм життя змушує економити головний ресурс - час. Що цікаво, фінансова криза, яку пережила Україна, змусив банки розвиватися більш динамічно. На поле вийшли нові активні гравці - фінтех-стартапи. Згідно з дослідженням USAID та UNIT.City «Фінтех в Україні», ТАСкомбанк займає одну з лідируючих позицій по партнерству з такими стартапами.
«Завдяки цій співпраці ми змогли вирішити багато технічних завдань, які дозволили підвищити ефективність процесів і реалізувати нові сервіси, які забезпечують нашим клієнтам зручність, швидкість обслуговування, максимальний спектр послуг без фізичної присутності у відділеннях. Саме цього люди чекають від сучасного банківського сервісу », - розповідає директор з продажу роздрібного бізнесу ТАСкомбанк Денис Раковський.
Денис Раковський
«Україна активно розвивається в напрямку цифровізації банківських послуг, і на ринку вже є досить успішні онлайн-проекти. Але незважаючи на діджіталізацію і автономність, фізичні відділення будуть ще актуальні в найближчі 5-7 років ».
Готівці бій: українці йдуть в безнал
Корупція, незаконна торгівля, «сірі заробітки» - всі вони «підживлюються» готівкою. «Папірці» складно простежити, легко вкрасти. Крім того, вони швидко зношуються. А на друк дрібних купюр йде більше коштів, ніж номінал таких банкнот. Вихід з цієї ситуації - переходити на безготівкові розрахунки. Число онлайн-платежів зростає в арифметичній прогресії. Так, за даними Нацбанку, за перше півріччя кількість операцій з картами виросла на 28,2% - до 1,8 млн. У той же час число банкоматів не змінилося.
І якщо раніше на карти отримували зарплати, пенсії, стипендії, а після відразу йшли в банкомат і знімали кошти, зараз з їх допомогою розплачуються за покупки. Ще в 2010-му тільки 17,5% операцій з картами були по безналу, а на даний момент - вже 77,6%.
Більшість розвинених країн прискорюють цей процес - зобов'язують бізнес встановлювати термінали, розвивають платіжну інфраструктури. Лідери - країни Скандинавії. Тут кількість безготівкових платежів досягає 90%. Не стала винятком і Україна. У 2020-му році більше половини всіх платежів будуть проходити в Україні по безналу, прогнозують в Нацбанку.
«Майже в два рази (на 91%) зросла кількість чіпових карт, на 38% зросла кількість безконтактних карт, загальна кількість активних карт зросла на 8%. Зростання показало і кількість платіжних терміналів - на 19% більше », - йдеться в звіті ЕМА.
В майбутньому карти можуть зовсім витіснуть готівку. Наступний крок - замість карт будуть використовувати гаджети, розплачуючись в магазині одним дотиком телефону або годинником до терміналу.

Україна займає одну з лідируючих позицій за темпами розвитку безготівкових платежів, впевнений заступник голови правління ТАСкомбанк Валерій Даниленко. Основні тренди на українському ринку платежів, на його думку, такі: використання цифрових гаманців MasterPass, Google Pay, ApplePay, VisaCheckOut, безконтактні платежі за допомогою Смартфон, розвиток платежів за допомогою QR-code і чат-ботів.
«Наш банк одним з перших надав своїм клієнтам доступ до технології електронних гаманців MasterPass від Mastercard, яка в зв'язці з технологією платіжного рішення Mastercard QR, дозволила розширити можливості по прийому безконтактних платежів», - говорить банкір.
Успішний досвід використання технології MasterPass для безконтактної оплати -сервис ОККО Pay (мобільний додаток FISHKA), за допомогою якого клієнт може заправитися в мережі OKKO не виходячи з машини.
Серед реалізованих проектів з використанням технології MasterPass варто відзначити:
- Сервіс по оплаті залізничних квитків на сайті "Укрзалізниці"
- Систему переказів з картки на картку через сервіс Karton.ua
- Оплату за товари Rozetka
- «Безпечна угода» на OLX і Prom.ua
- Сервіс отримання післяплати за товар через «Нову пошту» відразу на платіжну карту, без відвідування відділень
Валерій Даниленко
«Нещодавно ТАСкомбанк в партнерстві з Mastercard створив чатбот TAS Pay QR, який незабаром може стати хорошою альтернативою POS-терміналів. В першу чергу цей продукт спрямований на дрібних торговців, крім того, він може успішно використовуватися мережами терміналів самообслуговування для безконтактної оплати. Торговцю досить зареєструватися в TAS Pay QR, щоб отримати доступ до можливості прийому платежів. При продажу товару або послуги торговець за допомогою бота генерує QR-код, який покупець може відсканувати за допомогою будь-якої програми, що працює з MasterPass і вміє зчитувати QR. Потім покупець вибирає карту в своєму цифровому гаманці і здійснює оплату. Торговець в своєму боті бачить успішну оплату і віддає товар ».
Продовження читайте на Обозревателе.